Web Analytics Made Easy - Statcounter

نسخه تصویری مسترکلاس «سینمای ورنرهرتزوگ» به روایت آندره سینگر مستندساز بریتانیایی امروز چهارشنبه 9 تیرماه منتشر شد.

به گزارش ارتباطات و اطلاع‌رسانی مرکز گسترش سینمای مستند و تجربی، آندره سینگر مستندساز انگلیسی ابتدای این مسترکلاس از سفرش به ایران صحبت می‌کند: «قبل از اینکه مسترکلاس را شروع کنم فکر می‌کنم خوب است کمی به عقب برگردم و برایتان درباره اینکه مسیر شغلی من و انتقالم از دنیای مردم‌شناسی به فیلم چطور اتفاق افتاد صحبت کنم.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

مقصر شما ایرانی‌ها هستید. سال 1968 در دانشگاه آکسفورد دانشجو بودم که دعوت شدم در سفری اکتشافی برای مشاهده‌ زندگی ایل‌نشینان در شمال غرب شیراز به ایران و رشته‌کوه زاگرس شرکت کنم. »
این مستندساز بریتانیایی در ادامه بیان کرد: «هیچ چیز در مورد این کشور نمی‌دانستم و دانشجویی جوان بودم. آن زمان دوره‌ عجیب و غریب هیپی بود. اروپایی‌ها، آمریکایی‌ها، استرالیایی‌ها در حال گشت وگذار به دنبال یک جور نیروانا در آسیای میانه بودند. سفر هیجان‌انگیزی به نظر می‌رسید، برای همین به ایران آمدم.»
آندره سینگر ادامه داد: «سفر ماجراجویانه و جالبی بود که فقط چند هفته طول کشید. اما به عنوان اولین مزه‌ای که از ایران چشیدم خیلی جذاب بود. بعد به آکسفورد برگشتم و باید رشته‌ای برای تحصیل انتخاب می‌کردم. فیلم در آن زمان هیچ جایی در گزینه‌هایم نداشت و به دنبال شغلی آکادمیک بودم. به این فکر کردم که به ایران رفتم، پس شاید باید بیشتر درموردش یاد بگیرم و کاری مرتبط با ایران بکنم.»
وی افزود: «چند سال بعد را صرف نوشتن، مطالعه‌کردن و تحقیق کتابخانه‌ای در آکسفورد کردم. وقتی در بریتانیا مردم‌شناسی می‌خوانید، قدم بعدی این است که باید به آن منطقه بروید و مردمی که تحقیقاتتان درباره‌ آنهاست را از نزدیک مطالعه کنید. باید با آنها زندگی کنید و خودتان را به فرهنگشان آغشته کنید.»
آندره سینگر تهیه‌کننده و مستندساز انگلیسی و دستیار و همکار ورنر هرتسوگ در تولید ۱۶ فیلم مستند از جمله «دیدار گورباچف» است. او در لندن به دنیا آمد و در دانشگاه هال درس خواند. دوره دکتری را در دانشگاه آکسفورد در حوزه مطالعات تخصصی ایران و افغانستان گذراند و فعالیت در تلویزیون را در اوایل دهه ۱۹۷۰ در مقام پژوهشگر آغاز کرد.
سینگر روی صندلی کارگردانی و تهیه‌کنندگی و مدیریت تولید چند فیلم و مستند تحسین‌شده و برنده جایزه ساخته که از آن جمله می‌توان به مستند نامزد اسکار «زندانی بهشت» به کارگردانی مالکوم کلارک، «کاسپاروف و ماشین» ساخته ویکرام جایانتی و «آبی وحشی دوردست» هرتسوگ اشاره کرد. او از ۱۹۹۲ کار کردن با فیلمساز نامدار آلمانی را آغاز کرد و در آثاری چون «درون ورطه» و «در ژرفای دوزخ» کنار هرتسوگ بود.
سینگر در ۲۰۱۴ مستند «شب فرامی‌رسد» را ساخت که آلفرد هیچکاک هم به نوعی در تولید آن نقش داشت و نخستین بار در جشنواره برلین همان سال به نمایش درآمد. همکاری با جاشوا اوپنهایمر در تولید مستندهای نامزد اسکار «عمل کشتن» و «چهره سکوت» از دیگر بخش‌های کارنامه پربار و درخشان سینگر در دنیای مستند است.
دانشجویان، پژوهشگران و علاقه‌مندان به سینمای مستند برای تماشای رایگان این مسترکلاس به سایت مرکز defc.ir  بخش پژوهش و کارگاه‌های آموزشی و آپارات مراجعه کنند.

منبع: ایران آنلاین

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت ion.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «ایران آنلاین» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۳۲۴۰۲۹۱۲ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

نسبت ما با فضای مجازی چگونه است؟ / تلاش «شبکه» برای ایجاد پرسش

امید طهرانی تهیه کننده مجموعه مستند «شبکه» در رابطه با شکل‌گیری ایده ساخت و انتخاب سوژه این مستند به خبرنگار مهر گفت: شبکه سه در رابطه با فضای مجازی قصد تولید یک مستند را داشت از همین رو با برگزاری چند جلسه با رویکردهای شبکه آشنا و در نهایت به تفاهم رسیدیم. خودم هم قبلا در این زمینه مطالعه و فعالیت هایی داشتم و با برگزاری مجموعه جلساتی با پژوهشگران، درختواره موضوعات را طراحی کردیم و پس از تلفیق موضوعات با یکدیگر به ۹ عنوان کلی برای تولید رسیدیم.

وی با اشاره به این‌که اکثر فعالیت های مرتبط با علوم انسانی، پیوست فضای مجازی دارد، مطرح کرد: اهمیت فضای مجازی و این سوژه با توجه به این‌که مساله روز جهان به شمار می‌رود برای همه محسوس است. عمدتا فعالیت های ما با فضای مجازی مرتبط است و تبیین و تعریف جامع از فضای مجازی مساله ای جدی است که در این مستند تلاش کردیم از دریچه همین مساله به تعریف و تبیین ابعاد مختلف فضای مجازی بپردازیم.

یک مستند کارشناسی با بیش از ۹ ماه پژوهش

این تهیه کننده مستند با اشاره به این‌که مجموعه مستند «شبکه» شامل ۹ قسمت می‌شود، گفت: این مستند در ۲ فاز تولید شده است، فاز اول شامل ۵ قسمت در سال ۱۴۰۱ و فاز دوم شامل ۴ قسمت در سال ۱۴۰۲ تولید شده است. تولید این مستند فرآیند پژوهشی قابل توجهی داشته است و ۶ ماه برای تولید ۵ قسمت اول و ۳ ماه برای تولید ۴ قسمت دوم پژوهش انجام شده است. همچنین در این مدت با پژوهشگران مختلف و مراکز تخصصی مختلف که در این زمینه فعالیت می‌کنند جلسه برگزار کرده و نکات آن ها را گردآوری کردیم. همچنین در قالب پیش مصاحبه و مشورت حدود ۸۰ جلسه کارشناسی داشتیم تا به لیستی ۲۵ نفره برای مصاحبه رسیدیم که در نهایت به واسطه محدودیت ها با ۱۸ نفر مصاحبه انجام دادیم.

وی در رابطه با موضوعات مستند، عنوان کرد: قسمت اول با موضوع «قدرت و فضای مجازی» آغاز می‌شود که نقش فناوری و شبکه بر مفهوم قدرت را مورد توجه قرار می‌دهد، این موضوع در قسمت های دیگر نیز مورد بررسی قرار گرفته است و نسبت فناوری و شبکه با اقتصاد، ارتباطات، هویت، سرگرمی، خانواده، هوش مصنوعی و حکمرانی در سایر قسمت ها مورد بررسی واقع شده است. تلاش ما بر این بوده هر موضوع را از دریچه تخصصی آن موضوع در کنار ادعاهای فضای مجازی در رابطه با آن موضوع بررسی کنیم. مثلا مفهوم ارتباطات به صورت تخصصی در کنار ادعای فضای مجازی مبنی بر گسترش ارتباطات توسط کارشناسان مورد بررسی قرار گرفته است و نتیجه این بررسی ها به عنوان جمع بندی در یک قسمت از مجموعه ارایه شده است.

بی رحمی در قبال یک روایت جذاب و پرزحمت

طهرانی با یادآوری این‌که جمع بندی را در قالب روایت ارایه کرده اند، راجع به جنس روایت این مستند گفت: به غیر از یک قسمت، همه قسمت ها یک شخصیت دارند که راوی داستان است. حضور این راوی برای بهتر شدن قصه ساخته و پرداخته شده نویسنده آن قسمت است البته تمام موارد عنوان شده توسط این شخصیت مبنای پژوهشی دارد. تلاش کردیم روایت اول شخص داشته باشیم چرا که مخاطب ارتباط بهتری با آن برقرار می‌کند.

وی در رابطه با چالش‌های تولید این مستند، ضمن گلایه از بودجه پایینی که برای تولید این مستند در اختیارشان قرار گرفته است، مطرح کرد: خلق روایت و طراحی کاراکتری که متناسب با موضوع هر قسمت باشد و بتوانیم موضوع را از زبان او روایت کنیم کار پرچالش و سختی بود به عنوان مثال برای یک قسمت ۱۲ بار متن را بازنویسی کردیم و در قسمت هایی ۳ یا ۴ مرتبه متن می‌نوشتیم اما خوب نمی‌شد و بعضا جلسات چند ساعته داشتیم تا شخصیت جدیدی طراحی کنیم. برای ما خیلی مهم بود که روایت قصه گو بوده و برای مخاطب جذاب باشد.

وی با گلایه از نبود توجه کافی به جذابیت روایت در آنتن سیما، گفت: به نظر می‌رسد این مستند به صورتی که شایسته آن است مورد توجه قرار نگرفت و صرفا به عنوان یک برنامه برای پرکردن کنداکتور به آن نگاه شد در حالی که پخش این مستند در مراکز تخصصی مورد اقبال این محافل قرار گرفته و بحث و گفت‌وگوهای کارشناسی را به دنبال داشته است. همچنین نبود توجه به تولید مستند داستانگو برای مخاطب منجر به دلسردی ما شده و از مدل برخورد آنتن با اینگونه مستندها ناامید و دلخور شدیم.

مخاطب تصمیم می‌گیرد فضای مجازی چه آورده‌ای برایش دارد

طهرانی با اشاره به زمان و انرژی زیادی که صرف ضبط مصاحبه‌ها شده است، گفت: بیشترین فشار روی گروه در وهله اول بحث فشار مالی بود، بعد از آن تولید روایت، کار پرچالشی بود و با گذر از چالش‌های ضبط و مصاحبه، در زمینه های تصویربرداری و تدوین چالش قابل توجهی نداشتیم و کارها به خوبی انجام شد.

این مستندساز در پایان درباره دیگر ویژگی این مجموعه گفت: مجموعه مستند «شبکه» تلاشی است برای ایجاد پرسش و سوال در مخاطب که مجدد به ریشه های فناوری و ابزاری که در دست ما است، فکر کند و ببیند این فناوری به ما چه می‌دهد و از ما چه می‌گیرد. فضای مجازی هم مشابه هر فناوری دیگری پروتکل رفتاری مختص خود را دارد و سرویس هایی به ما ارایه می‌دهد و چیزهایی از ما می‌گیرد لذا باید توجه کنیم چه چیزهایی از ما می‌گیرد و چیزهایی که به ما می‌دهد چه کمکی به زندگی ما می‌کند. تلاش ما بر این بوده مخاطب با این مسایل آشنا شده و خود نسبت به این موارد و استفاده از این ابزار تصمیم بگیرد.

کد خبر 6093842 سید امیر شایان حقیقی

دیگر خبرها

  • ایساتیس پرمخاطب‌ترین فیلم هنر و تجربه
  • دین سینما به امام صادق‌(ع) چه زمانی ادا می‌شود؟
  • نسبت ما با فضای مجازی چگونه است؟ / تلاش «شبکه» برای ایجاد پرسش
  • اعلام زمان ثبت طرح در سامانه مرکز گسترش سینمای مستند، تجربی و پویانمایی
  • پرمخاطب‌ترین فیلم هنر و تجربه معرفی شد
  • اعلام زمان ثبت طرح در سامانه مرکز گسترش سینمای مستند
  • زمان ثبت طرح در سامانه مرکز گسترش سینمای مستند و تجربی اعلام شد
  • «ایساتیس» پرمخاطب‌ترین فیلم هنر و تجربه شد
  • سینما به روایت «آپاراتچی»
  • سرگذشت غم‌انگیز نخستین زن بازیگر سینمای ایران؛ صدیقه سامی نژاد که بود؟ (+عکس)